W tej części będziemy mówić o optymalnej budowie krowy produkcyjnej w porównaniu z optymalną budową krowy wystawowej. Należy zawsze pamiętać, że optimum ekonomiczne dla dobrej krowy mlecznej może bardzo różnić się od krowy, której celem jest wygrywanie wystaw hodowlanych.
Krowa, która wygrywa wystawy i krowa o cechach budowy korzystnych dla komercyjnej produkcji mleka to nie to samo. Ładnie wyglądające krowy wystawowe uzyskują maksymalne wyniki dla wszystkich cech zawartych w podgrupach: Ramy ciała, Nóg i Racic oraz Wymienia.
Nie jest tak jednak, jeśli mówimy o dobrej krowie produkcyjnej. Szczególnie wyróżnia się tu podgrupa cech Ramy ciała. Krowa średniej wielkości (wysokość 148 cm) jest bardziej odpowiednia do nowoczesnej produkcji mleczarskiej. Średnia dla krów rasy VikingHolstein w I laktacji wynosi 148,6 cm. Jeśli spojrzymy na średnią dla rasy VikingHolstein dla pozostałych cech w tej podgrupie, wartości są dość zbliżone do ekonomicznego optimum. Jest to więc krowa z bardziej umiarkowaną klasyfikacją (punktacja 5-6), ale krowa, która z ekonomicznego punktu widzenia ma najlepszą budowę dla produkcji mlecznej.
W przypadku cech z podgrupy Nogi i Racice, średnia populacji dla cechy „nogi tylne, widok z boku” jest dość bliska w klasyfikacji ekonomicznemu optimum. Jednak w przypadku pozostałych czterech cech tej podgrupy – „nogi tylne, widok z tyłu”, „jakość piętki”, „jakość kośćca” oraz „kąt racicy” – pożądane są wyższe wartości, co oznacza możliwie wysoką ich wartość hodowlaną (WH).
W podgrupie cech dotyczących budowy wymienia, dla „balansu wymienia”, „długości strzyków” oraz „grubości strzyków” pożądane są WH oscylujące w okolicach 100, czyli cechy te powinny być klasyfikowane w granicach 5-6 punktów, aby uzyskać ekonomiczne optimum. Dla „ustawienia strzyków tylnych” pożądana jest WH poniżej 100. Dla wszystkich pozostałych cech budowy wymienia, im wyższa WH tym lepiej.
Szerokie i wysokie wymię jest dobre dla krów wystawowych, ale taka budowa nie ma wpływu na ekonomię produkcji. Dlatego głębokość i wysokość tylnego zawieszenia wymienia mają niską wagę w indeksie NTM lub nie brane są wcale pod uwagę.